tisdag, december 28, 2010

Det är tur att du finns!

Inatt vaknade jag av att katten stog utanför mitt rum och jamade. Först låtsades jag sova men han gav sig inte. Han ville ut.
Jag svor inombords när jag tassade ner och öppnade dörren. Kan man gå och och lägga sig sen?
Nej, man får ju sitta och vänta på att han ska behaga komma in nu när det är så kallt.
Jag undrar om katter kan känna något som helst medlidande eller om deras ego är större än allt annat.
Efter några timmar i sängen hörde jag lillprinsen ropa. Mannen tog det.
Jag somnade om för tredje gången och vaknade av att prinsessorna hade en dust om vem som hade största platsen i min säng.
Jag morrade åt dom och klev upp för dagen.

Idag fyller min syster år. Jag vet inte vem jag ska hylla för att hon finns. Kanske henne själv, för att hon är hon. För att hon ger mig en känsla inuti som ingen annan kan ge.
Det är min lillasyster.
När vi var små fick hon stå ut med en hel del smällar och nyp. Jag skulle alltid bestämma lekar och ha de finaste dockorna. Jag skickade alltid henne som sändebud till mamma eller pappa vid obehagliga frågor, valde alltid först, tog alltid först, retades en hel del och njöt av min makt över denna lillasyster.
Hennes grej var att retas utan att någon såg. Ofta stack hon ut sin lilla tunga precis så att jag såg det men ingen annan. Hon fick en smäll och jag fick skäll. Under skällandet gick hon förbi och gjorde om det lilla tungtricket...
Vi överlevde vår uppväxt tillsammans och tur är väl det
" För nu ringer jag ingen och när du svarar i telefon med din gamla systerröst. Då faller jag i gråt och får inte fram ett ord.

Jag minns vad jag sa.
 -Du ser ut som en gris, dig vill inga pojkar ha. Hon lovade och svor:
 -Jag förlåter aldrig dig. Men det tycks hon nog ha gjort.
För nu ringer du till mig och när jag svarar i telefon med min gamla systerröst. Då faller du i gråt och får inte fram ett ord, Det får ta den tid det tar om så tills tårarna tar slut.
När syrran gråter ut.

När hon svarar i telefon med sin gamla systerröst. Då bryter vi ihop och får inte fram ett ord. Det får ta den tid det tar om så tills skratten tagit slut.                                          
Det är tur att du finns!"                                                                                

Grattis på födelsedagen min fina, fina stjärna!

Kram

4 kommentarer:

Unknown sa...

*tårögd och rörd* Tack, fina syster! <3

Marie sa...

Även jag tårögd och rörd. Underbart!

Mia W sa...

Syskonkärlek!

Jenny sa...

Blir med rörd när jag tänker på henne. Verkligen syskonkärlek från början till slut.