onsdag, december 22, 2010

Vad är en riktig jul?

Jul:
Mat, paket, godis, glögg, pynt, bak, ljus, familj. I min värld.
Idag har jag varit på skolans julavslutning. Storprinsessan var berättare på julspelet och sjöng med en kompis. Hon var såklart bäst!
Rektorn hade lusekofta och höll ett tal efteråt.
Han önskade alla en jättegod jul och bad oss att även ge den busigaste vi kände en liten peresent.
DÅ fick jag en liten pirrande julkänsla i mig. Plötsligt kändes allting så mindre viktigt i min stress på att hinna med alla måsten som jag har satt upp.
Man kanske skulle strunta i den barrande granen som sticks och skänka tvåhundra spänn till någon som inte ens har ett enda ljus att tända.
Eller ta med barnen och servera mat till hemlösa en stund på julafton. Det skulle nog bli den bästa presenten kan jag tro.
Ibland kan jag känna att alla presenter barnen får helt saknar värde. Deras "ha-begär" kan göra mig galen. Jag undrar vems felet är!?

Idag ska jag tända mina ljus på bordet och komma ner på jorden ett tag.
Sen kanske man skulle ta och ringa till någon som sitter och väntar på att någon ska ringa.
För jag vet att när vi lägger på är vi lite rikare båda två.

Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Så fint tänkt! Kram mamma